Robin Assistant
De Robin Assistant is een app voor mensen met een neurologische aandoening of hersenschade. Hiervoor heb ik een high-fidelity app interface prototype en marketinguiting voorstel gemaakt.
Skills
- Adobe XD
- Animaties AE > XD
- Doelgroeponderzoek
- Persona
ROl
Designer
Team
Ik
Iris
klant
Bemika Software / Mediacollege
jaar
2024

Probleemstelling
Ouderen met dementie hebben geen tijdsbesef meer en vergeten gemaakte plannen. De Robin Assistant is een hulpmiddel die deze ouderen helpt om hun dagelijkse activiteiten weer uit te voeren.
Doelen
- Ouderen met dementie ondersteunen
- Gamification verwerken
Onderzoeksdocument
Concept
In de app staat simpelheid, directheid en gamification centraal. Het is namelijk belangrijk dat de doelgroep precies begrijpt hoe de app werkt.
Gamification moet voor de doelgroep ook een extra reden zijn om de app te gebruiken.
Gamification onderzoek
Agenda
Bij de agenda zien de ouderen hun voortgang van
de week. Als ze eerder die week al hun activiteiten hebben uitgevoerd, krijgen ze een vinkje. Dit motiveert ze om het ook de rest van de week te behalen.
Foto’s
Omdat mijn doelgroep geen tijdsbesef meer heeft, kunnen ze door foto’s te maken nog ongeveer herinneren wat ze hebben gedaan als iemand hen vraagt wat ze die dag hebben gedaan.
Progress bar
Met de progress bar ziet de doelgroep hun voortgang van die dag of in een taak. Hierdoor zien ze dat ze stap voor stap steeds dichterbij hun doel komen. Hierdoor lijkt de taak kleiner en haalbaar, met gevolg dat ze dit vaker voltooien.
Eindresultaat prototype
Marketinguiting voorstel
Samen met Iris, die de dashboard heeft gemaakt, hebben wij afgesproken om de marketinguitingen met de See-Think-Do methode te verwerken.
Voor mijn uiting heb ik een andere doelgroep genomen, omdat mijn doelgroep (ouderen met dementie van de 60-75) niet op social media zit.
In plaats daarvan leg ik de focus op naaste familie, kennissen en mantelzorgers. Die zijn jonger en zitten wel op social media als Facebook en Instagram.
Mijn idee was om in te spelen op emotie en herkenbaarheid.
Om dit te doen heb ik een probleemstelling gemaakt. Zonder Robin Assistant zouden naasten zich nog extra zorgen maken over waar bijvoorbeeld hun moeder mee bezig is of waar zij is.
Dit doen ze dan door te bellen en dit doen ze vaak op een dag. Dit zorgt voor extra stress en zorg.
Hiervoor is Robin Assistant de ideale oplossing, in het vierde scherm worden de voordelen van de app duidelijk.
Call-to-action scherm: Button verwijst naar de Youtube reclamevideo met extra informatie over hoe de Robin Assistant werkt.